Kytarový slovník
Setkáváme se s tím, že naši studenti hledají informace o kytarových pojmech všude na internetu.
Proto jsme připravili malý kytarový slovník jako pomůcku při hledání kytarových termínů.
Vše je stručně popsáno a doplněno o odkazy, kde hledat další informace.
A (tón)
Jeden ze základních tónů na kytaře a obecně i v hudbě. Také je to jedna ze
strun kytary
(druhá nejtlustší) ve standardním ladění. Zároveň je to tón, podle kterého se
ladí
například v orchestru - komorní tón o frekvenci 440Hz.
A capella
Vokální hudba nebo zpěv bez doprovodu kapely.
Akord
Souzvuk tří a více tónů, většinou podle nějakých pravidel, tzn. nejde o
náhodné tóny.
Akordy na kytaru se dají hrát v mnoha
obratech a na hodně pozicích, to je způsobeno tím,
že prakticky každý tón je na hmatníku kytary obsažen mnohokrát.
To umožňuje velkou variabilitu a spoustu možností, jak daný akord zahrát.
Akusticá kytara (akustika)
Alternate picking
Hra trsátkem, kdy se jednotlivé údery do strun pravidelně
střídají a to seshora a zespoda.
Aranžmá (arange)
Úprava skaldby pro danou skupinu hudebníků. Například pro samotnou kytaru je aranžmá skaldby jiné než
pro celou kapelu.
Arpegio
Rozklad akordu. Hraní akordu po jednotlivých tónech a ne dohromady,
jako je tomu například při doprovodu.
B (tón)
Jeden ze základních tónů na kytaře. V angličtině tón B odpovídá tónu H v češtině.
Baré
Držení akordu způsobem, při kterém jeden prst mačká víc
strun. Baré se nejčastěji hraje prvním prstem
(ukazovákem), ale existují i akordy, při kterých jsou využity pro baré i ostatní prsty.
Bas
Hlas, který hraje nejhlubší tóny (v akordech, v kapele atd.). Často je toto
spojení používáno ve spojitosti se zpěvem, nicméně i v akordech se nejspodnější tóny označují jako basové.
Basová kytara
Klasický kontrabas je poměrně robustní nástroj, proto byla vytvořena alternativa v podobě basové
kytary. Ta má stejné ladění i názvy strun.
V moderní hudbě je to jeden ze základních nástrojů.
Béčko (b)
Označení snížení tónu o půltón.
Za původní tón se napíše malé “b” (D - Db) a výsledný tón se čte s příponou “es” (des).
Bottleneck
Kovový nebo skleněný kroužek, který se navléká na prsty levé ruky a slouží k hraní
technikou slide.
BPM (beat pre minute)
Počet úderů za minutu. Jednotka používaná pro určení tempa skladby.
Při nastavení metronomu udává,
kolikrát metronom vydá zvuk (nebo problikne) během jedné minuty.
C (tón)
Jeden ze základních tónů na kytaře.
D (tón)
Jeden ze základních tónů na kytaře.
Decima
Interval, který označuje spojení
oktávy a
tercie. Někdy se dá použít i označení tercie přes oktávu. Obsahuje
15 nebo 16 půltónů podle toho, jestli je přidávaná tercie velká nebo malá.
Demo
Nahrávka určená pro předváděcí účely. Např. kapela posílá pořadatelům hudebních festivalů nebo
vydavatelstvím svoje demo nahrávky za účelem další spolupráce.
Delay
Kytarový efekt, který dokáže
rytmicky opakovat
zahrané tóny kytary. Hodně se používá v popové muzice, reggae nebo indie rocku.
Disonance
Nelibozvučnost. Současně zahrané tóny, jejichž souzvuk
není pro posluchače příjemný, se označují jako disonantní.
Doba (beat)
Základní měrná jednotka rytmu. Jde o pevně stanovený časový interval, během
kterého se něco stane (zahraje buben, metronom, kytara...). Z dob jsou složeny metra (dvoudobé, třídob, čtyřdobé atd.).
Dobro
Hudební nástroj vycházející z kytary, používaný zejména v country hudbě nebo bluegrassu.
Dohmat
Vzdálenost strun od
hmatníku kytary.
Většinou kytaristé vyhledávají malý dohmat, protože se pak pohodlněji
na kytaru hraje. Na druhou stranu velmi malý dohmat snižuje sustain, proto je potřeba v tomto směru hledat
kompromis.
Dominanta
Jde o pátý tón durové
stupnice nebo
akord, který na tomto tónu vzniká.
V případě stupnice C dur je to akord G dur, případně G7.
Doprovod
Často kytara doprovází zpěv nebo další nástroj (opakem je sólo).
Můžete si představit například doprovody k táborákovým písním, doprovody v
popové kapele, doprovody v metalové kapele. Vidíte, že kytara je nástroj opravdu univerzální.
Dozvuk (sustain)
Délka, kterou dokáže tón na kytaře znít. Většinou kytaristé chtějí co nejdelší dozvuk. V různých polohách
kytary je dozvuk jiný.
Dreadnought
Typ akustické kytary s úzkým krkem a velkým
tělem,
často se používá při koncertním hraní.
Drop D
Jde o ladění, které vznikne, pokud spodní strunu E podladíme
o tón níž - na tón D. Ze standardního ladění pak dostaneme struny naladěné takto: D, A, D, G, H, E. Drop
D není jediné drop ladění, “dropnout” se dá do C, A atd.
Dur
Charakter akordu nebo tóniny. Dur často symbolizuje tvrdost, pozitivitu,
nadšení. Opakem durové tóniny je mollová.
Dynamika
Jak silně (z hlasitostního hlediska) je zahrán nějaký tón nebo pasáž skladby. Tóny na kytaře se dají
hrát slabě nebo silně, a to v mnoha nuancích. To platí i pro celé pasáže skladeb. Existuje například italské
názvosloví: forte, piano, mezzo-piano atd.
E (tón)
Jeden ze základních tónů na kytaře. Na tón E jsou na kytaře
naladěny dvě krajní struny (ve standardním ladění).
Efekt
Kytarový efekt je elektrický obvod, který upravuje zvukové vlastnosti signálu. Například přidává
ozvěnu nebo mění poměr basů, středů a výšek. Efektů je celá řada a výrobců také. Většinou je tak z čeho
vybírat.
Echo
Kytarový efekt, který dokáže rytmicky
opakovat zahrané tóny kytary - obdobně jako delay, jen má jiný charakter.
Ekvalizér
Kytarový efekt, který mění poměr basů, středů a výšek.
Jde o stejné zařízení,
které je dostupné v hudebních přehrávačích, jen je přizpůsobené frekvenčnímu rozsahu kytary.
Elektroakustická kytara
Akustická kytara, ke
které jsou přidány snímače.
Dá se tak v případě potřeby zesílit pohodlněji než mikrofonem. Konstrukčně jde však o akustickou kytaru.
Elektronka
Elektronická součástka, předchůdce tranzistoru. Hodí se skvěle při konstrukci kytarových
zesilovačů. Je to díky přenosové charakteristice, která není lineární.
Elektronkové zesilovače v podstatě určily zvuk elektrické kytary.
F (tón)
Jeden ze základních tónů na kytaře.
Fender
Legendární výrobce kytar a příslušenství.
Flažolet
Způsob tvorby tónu, kdy se na kytaře nemačkají struny klasickým způsobem,
ale jen se k nim zlehka přiloží prst levé ruky.
Floyd rose
Typ dvouzvratného tremola, kdy se dá pomocí
vibrapáky
tremolo naklápět na obě strany. Struny se tak povolují nebo natahují.
Footswitch
Přepínač efektů nebo kanálů zesilovače,
který se dává na podlahu a ovládá se nohou.
Popisuje posloupnost částí skladby. Například AABA, ABA atd., kde si například pod písmenem A můžeme
představit sloku a pod písmenem B refrén.
Fuzz
Jde o první typ zkreslení na kytaru, který využíval například Jimi Hendrix.
G (tón)
Jeden ze základních tónů na kytaře.
Gibson
Legendární výrobce kytar a příslušenství.
Groove
Rytmický základ písně, který hraje například basa s bubnem,
případně s kytarou.
H (tón)
Jeden ze základních tónů na kytaře. V anglické literatuře je označen jako B.
Hammer on
Kytarová technika, při které se rozeznívají struny pouze
levou rukou - takzvanými příklepy.
Harmonie
V jednoduchosti označuje, jaké jsou ve skladbě použity akordy.
Hlava
Hlava kytary je základní části kytary, na které jsou uchyceny struny v
ladících mechanikách.
Nebo také označení kytarového zesilovače.
Hmatník
Hmatník je část kytarového krku, na něm se mačkají jednotlivé tónové
pozice levou rukou.
Humbucker
Druh kytarového snímače. Obsahuje dvě cívky a tím odrušuje šum.
Má také plnější zvuk než snímač typu single.
Chorus
Kytarový modulační efekt, který slouží k přidávání
modulovaných signálů k tomu původnímu.
Improvizace
Způsob hry na kytaru, kdy se hraje takzvaně bez přípravy, prostě tak jak to kytaristu zrovná napadá.
Intro
Začátek písničky nebo úvodní pasáž koncertu.
Kadence
Posloupnost akordů nějaké tóniny.
Například v C dur může být kadence tvořena akordy C, F, G, C.
Klasická kytara
Nejstarší aktuálně používaný typ kytary. Někdy se označuje jako
španělská kytara.
Využívá se převážně v klasické hudbě.
Kompresor
Kytarový efekt sloužící ke kompresi signálu -
dynamickému
omezení. Často se využívá jako limiter, pro sjednocení úrovně signálu.
Krk kytary
Základní součást každé kytary. Na krku je hmatník a natažené
struny. Rozměry krku ovlivňují pocit ze hry. Zároveň je důležité
prohnutí krku, které určuje dohmat kytary.
Křížek (#)
Označení zvýšení tónu o půltón. Pokud je za tónem psán křížek, např. C#,
znamená to, že má zaznít tón o půl tónu výš než tón C (čte se cis).
Kvarta
Interval obsahující pět
půltónů je označován jako
čistá kvarta (č. 4). Jsou to například tóny C a F.
Kvartový a kvintový kruh
Pomůcka pro odvozování stupnic pomocí kvartových a kvintových postupů.
Kvinta
Interval obsahující sedm půltónů je označován jako
čistá kvinta (č. 5). Jsou to například tóny C a G.
Kvintakord
Složením dvou tercií na sebe vzniká kvintakord. Podle kombinací tercií
existují kvintakordy dur, moll, zmenšený a zvětšený.
Kytara
Strunný drnkací hudební nástroj.
Kytara pro děti
Kytary pro děti se vyrábějí v několika velikostech. Jsou označovány pomocí zlomků: 1/4, 2/4, 3/4 a
odpovídají velikosti dítěte. Podle toho, jak mladý kytarista roste, prochází i jeho kytara vývojem.
Kytara pro leváky
Kytary pro leváky jsou ve všem naprosto stejné jako normální, jenom jsou zrcadlově obrácené.
Struny jsou například v opačném pořadí. Na trhu jich není tolik jako běžných kytar.
Ladění
Ladění kytary je proces, při kterém se kytara ladí (napínají se nebo povolují
struny) tak, aby zněla správně sama i spolu s dalšími
nástroji. Ladění existuje mnoho typů, kdy jednotlivé z nich jsou často používány v konkrétních hudebních
stylech. Standardní ladění kytary je E, A, D, G, H, E (od tlustých strun k tenkým).
Ladička
Ladička je zařízení pro ladění kytary. Ladičky na kytaru existují
mechanické nebo elektrické. Mechanické slouží pouze jako referenční, kdy dokáží zahrát tón, podle kterého se
kytara dá naladit. Elektrické většinou dokáží ukázat, jak přesně je kytara naladěna a co je potřeba udělat k
tomu, aby byla naladěna správně.
Ladící mechanika
Ladící mechanika slouží k ladění kytary. Ladících mechanik je velké množství, některé umožňují i
zamykání nebo dolaďování strun na kobylce kytary.
Legato
Legato je technika hry na kytaru, kdy se hraje pomocí
takzvaných příklepů a odtrhů. Zvuk je pak jiný,
než když se každý tón vyhrává trsátkem, je vázaný.
Les Paul
Gibson Les Paul je jeden z nejpoužívanějších typů elektrických kytar.
Lick
Více naleznete zde:
Licky
Ligatura
Ligatura je prodloužení znění tónu přes jeho rytmickou hodnotu.
Označuje se obloučkem pod/nad notou. Ligatury zpřehledňují notový zápis.
Looper
Kytarový efekt, který dokáže nahrávat kytaru (případně zpěv a další nástroje)
a posléze přehrávat nahranou stopu. Stopy se dají vrstvit a vytvářet tak celý doprovod.
Melodie
Metronom
Zařízení pro udávání tempa. Metronomy vydávají pravidelný zvuk,
který představuje nejčastěji doby v
taktu. Dá se nastavit rychlost klikání udávaná v
BPM.
Moll
Charakter akordu nebo tóniny, kterou vnímáme jako melancholickou nebo
zamyšlenou. Opakem je dur.
Multiefekt
Zařízení, které v sobě kombinuje řadu kytarových efektů.
Dokáže si pamatovat různá nastavení v
takzvaných zvukových bankách a přepínat mezi nimi. Efekty se dají různě řadit, určovat jejich poměr atd.
Muting
Kytarová technika, kdy se
struny tlumí malíkovou hranou. Tóny nezní tak dlouho a mají trochu jiný
charakter. Dobře zní na zkreslený zvuk a je charakteristická pro
hudební styly rock a metal.
Nóna
Interval, který označuje spojení
oktávy a
sekundy. Někdy se dá použít i označení sekunda přes oktávu.
Obsahuje 13 nebo 14 půltónů podle toho, jestli je přidávaná
sekunda velká nebo malá.
Nultý pražec
První pražec na kytarovém hmatníku,
opírají se o něj struny. Často v něm jsou také drážky na ukotvení
strun. Vyrábí se z kosti nebo umělé kosti.
Nylonové struny
Nylonové struny se používají na
klasických kytarách.
Jejich zvuk není tak ostrý jako u kovových
strun, jsou také o něco tlustší. Většinou se využívají v klasické hudbě nebo ve flamencu na klasických
kytarách.
Obrat
Obraty akordů jsou jiná uspořádání stejného akordu. Tím, že je na kytaře každý tón
v různých pozicích, je možné i každý akord zahrát ve více pozicích - tomu se říká obraty.
Oktáva
Interval obsahující dvanáct půltónů je
označován jako čistá oktáva (č. 8). Jsou to například tóny C a C.
Oktáver
Kytarový efekt, který dokáže zdvojovat, případně ztrojovat tón kytary o
oktávu vyššími nebo nižšími tóny.
Open E
Otevřené ladění znamená, že pokud levou rukou není na
hmatníku nic hráno (znějí prázdné struny), ozve
se akord. V tomto případě E dur. Ladění strun je pak E, H, E, G#, H, E.
V případě standardního ladění se tak neděje. Otevřených ladění je větší množství (Open G, Open D...).
Pentatonika
Stupnice obsahující pět tónů. Je typická pro rock a blues, hojně se
objevuje i v popu a jazzu, její původ je však mnohem starší.
Phaser
Kytarový efekt, který je postaven na posouvání fáze elektrického signálu.
Pickguard
Deska na těle kytary, která chrání tělo před odřením trsátkem.
P i m a
Označení prstů pravé ruky při vybrnkávání (p palec, i ukazovák,
m prostředník, a prsteník).
Popruh
Někdy také řemen, slouží k zavěšení kytary na rameno při hře ve stoje.
Power chord
Takzvané tvrdé akordy jsou typické například v rocku.
Vznikají vypuštěním některých tónů z běžných
akordů. Oblíbené jsou například “pětkové akordy” (E5, A5 atd.), kdy z původního
durového
nebo mollového
kvintakordu zůstane jenom
interval kvinta.
Pražec
Pražec je kovový kvádr, který je umístěn na hmatníku kytary.
Vymezuje jednotlivá pole, kde může levá
ruka na kytaře mačkat tóny. Pražců bývá na kytaře po různu, často 21 nebo 22. Mívají různou tloušťku, výšku i
profil.
Půltón
Půltón je označení nejmenšího intervalu na kytaře. Vznikne zahráním
dvou sousedních tónů (dvě políčka
na hmatníku vedle sebe). Označuje se také jako malá
sekunda (m. 2).
Rack
Rack nebo racková skříň je skříň s definovaným rozměrem, do které se dají umístit
kytarové efekty.
Reproduktor
Zařízení k transformaci elektrického signálu na akustický. Do kytarových
reprobeden se často
používají desetipalcové reproduktory.
Reverb
Kytarový efekt simulující dozvuk.
Kytara pak zní, jako když je ve velkém prostoru.
Rezonanční otvor
Otvor na akustické kytaře,
který slouží k zesílení zvuku kytary akustickou cestou.
Rytmus
Jedna ze základních složek hudby. Rytmus říká, co bude kdy zahráno. Například za jakou dobu se v
písničce má ozvat následující akord, jak má být nafrázovaný zpěv atd.
Stavebními kameny rytmu jsou rytmické
hodnoty (čtvrťové, osminové, šestnáctinové...) a jednotlivá metra (čtyřdobé, třídobé, dvoudobé...), případně
takty.
Sekunda
Interval obsahující jeden nebo dva
půltóny je
označován jako sekunda. Malá sekunda (m. 2) obsahuje
jeden půltón, proto se jí také říká půltón. Velká sekunda (v. 2) obsahuje dva půltóny za sebou, říká se jí
také tón nebo tónová vzdálenost.
Septima
Interval obsahující deset nebo jedenáct
půltónů
je označován jako septima. Malá septima (m. 7) má
půltónů méně, velká (v. 7) více.
Sexta
Interval obsahující osm nebo devět
půltónů
je označován jako sexta. Malá sexta (m. 6) má půltónů
méně, velká (v. 6) více.
SG
Legendární kytara od firmy Gibson. Zkratka znamená Solid guitar.
Slide
Technika hry na kytaru, kdy se po strunách jezdí prsty
levé ruky, případně se dá ještě použít bottleneck nebo něco podobného.
Sloka
Část písňové formy. Často jich je ve skladbě několik a střídají se s
refrény, mezihrami a nebo dalšími částmi skladby.
Souzvuk
Dva a více tónů hraných dohromady se označuje jako souzvuk.
Sólo
Činnost, při které má kytara velký prostor, nedoprovází, ale hraje
melodie. Sóla bývají často
improvizovaná (tzn. hrána bez přípravy).
Staccato
Označení hry sekaně (hrají se krátké tóny).
Stratocaster
Jeden z nejznámějších typů kytary, který ovlivnil snad všechny
elektrické kytary. Vznikl v 50. letech
20. století a vyvinula ho firma Fender.
Struny
Struny jsou kovové (nebo nylonové) dráty různé síly. Podle toho, jak jsou napnuté a jak silné jsou,
vydávají zvuk o určité výšce. Na kytaře je standardně použito šest strun, kdy tenčí struny jsou určeny pro
vyšší tóny a tlustší struny jsou pro tóny nižší. Standardní
ladění kytary je E, A, D, G, H, E (od tlustých
strun k tenkým).
Stupnice
Stupnice je posloupnost tónů (tónová řada), která má nějaká pravidla. Stupnic je velké množství, liší
se od sebe nejenom charakterem, ale například i množstvím tónů. Uveďme třeba stupnici jónskou (přirozená
durová), aiolskou (přirozená mollová), dórskou, harmonickou moll, cikánskou atd.
Superstrat
Typ kytary, která tvarem vychází ze Stratocasteru.
Na rozdíl od něj má ale například jiné snímače,
jinou hlavu nebo třeba počet strun.
Tabulatury
Tabulatura je zápis hudby pro kytaru, který konkrétně ukazuje na jakých pozicích se má levou rukou
hrát. Je to obdoba notového zápisu, jenom určený pro kytaru.
Takt
Takt je úsek s určitým počtem dob, který se ve skladbě
opakuje. Jde o zpřehlednění celého procesu,
protože po taktech se hudba poměrně dobře vnímá. Například sloky
mají často 8 nebo 16 taktů.
Technika hry
Jako technika je označován způsob hry na kytaru (trsátkem, bez trsátka...).
Kytarových technik je velmi mnoho.
Telecaster
Telecaster je jednou z velmi populárních kytar. Pochází z dílny Leo Fendera a je jen o něco málo
starší než Stratocaster.
Tempo
Skladby jsou rychlé, středně rychlé, pomalé atd. Právě tempo označuje rychlost skladby. Vyjadřuje se
slovně, v různých jazycích (rychle, medium, andante) nebo v BPM.
Tercie
Interval obsahující tři nebo čtyři
půltóny
je označován jako tercie. Malá tercie (m. 3) má půltónů
méně, velká (v. 3) více.
Tělo kytary
Je největší část kytary, určuje její tvar a zejména zvuk. Většinou se vyrábí ze dřeva v masivním nebo dutém provedení.
Tón
Tón se dá chápat jako zvuk, který se ozve po zahrání na kytaru (například zahrání jedné
struny).
Základní tóny jsou C, D, E, F, G, A, H. Tón se dá také chápat jako interval
velká sekunda, kdy jsou spojeny
dva půltóny za sebou (takzvaně ob pražec).
Tónová clona
Ovládací prvek elektrické kytary, který dělá jednoduchou
ekvalizaci signálu/ořezává vyšší frekvence.
Transponování
Transponování je převádění skladby do jiné tóniny. Například pokud je skladba v C dur a chceme ji
zahrát v D dur, je potřeba všechny akordy i tóny převést (přetransponovat) o tón výše.
Trsátko
Trsátko je plastová destička, většinou trojúhelníkového tvaru, která slouží jako pomůcka při hře na
kytaru. Drží se mezi palcem a ukazkovákem pravé ruky a hraje se s ním na struny
seshora i zespoda.
Vibrapáka
Páka, která ovládá jednozvratná nebo dvouzvratná
tremola.
Pomocí ní se struny povolují resp. napínají.
Volume pedál
Kytarový pedál pro ovládání hlasitosti nohou.
Zesilovač
Zařízení sloužící k zesílení elektrického signálu
Zkreslení
Zvuk, který vzniká přebuzením signálu. Je typický pro rockovou hudbu.